Mila Kačič

Ljubljana, SNG Drama na Erjavčevi cesti 1

_slo

V središču mesta, na Erjavčevi cesti 1, domuje Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana, ki je naša osrednja gledališka ustanova. Stavbo so med letoma 1909 in 1911 po načrtih dunajskega arhitekta Alexandra Grafa zgradili nemški prebivalci Ljubljane. V njej je namreč začelo delovati nemško gledališče, ki pa se ni dolgo obdržalo. Oblasti so ga ukinile med prvo svetovno vojno in v stavbi uredile kinodvorano. Po vojni, natančneje leta 1919, se je v stavbo preselila ljubljanska drama, ki se je takrat imenovala še Kraljevo gledališče, se pozneje preimenovala v Narodno gledališče, med drugo svetovno vojno v Državno gledališče v Ljubljani, po drugi vojni pa se je ansambel združil s Slovenskim narodnim gledališčem na osvobojenem ozemlju, ki je deloval v Beli krajini, ter dobil današnje ime. Del ansambla SNG Drame je bila skoraj trideset let tudi pesnica in igralka Mila Kačič.

Ustvarila je več kot 120 gledaliških vlog in napisala pet knjig pesmi, verjetno pa jo večina Slovencev pozna po humornih vlogah npr. poštarske uradnice v Vesni in sosede Merklinke v filmu To so gadi. Njen uspeh v komičnih vlogah je v popolnem nasprotju z njeno življenjsko usodo, ki so jo zaznamovale številne izgube in trpljenje. Rodila se je namreč kot nezakonska hči otroške vzgojiteljice Ljudmile Kačič in bogatega privatnika Herberta Mahra. Ker je bila zveza njenih staršev za rodbino Mahrovih sporna, saj sta prihajala iz popolnoma različnih družbenih stanov, so jo njeni stari starši dali v rejo. V rejniški družini ji ni bilo lahko in že zelo zgodaj se je morala osamosvojiti. Po končani osnovni šoli se je šolala na meščanski šoli, pozneje pa je študirala solopetje in dramsko igro na Državnem konservatoriju v Ljubljani. Leta 1941 je postala članica opernega zbora in tam ostala vse do konca vojne. V tem času je nastopila v kar dvainštiridesetih opernih produkcijah. Po vojni je vstopila v ansambel ljubljanske Drame, kjer je bila zaposlena vse do upokojitve.

Ljubljanska Drama, kjer je Mila igrala skoraj 30 let

Njena velika ljubezen je bil kipar Jakob Savinšek, s katerim sta imela sina Davida. Zaznamovali sta jo smrti obeh ljubih moških, obenem pa tudi nesrečna poklicna pot, saj naj bi kljub veliki popularnosti v svoji karieri dobila le dve vlogi od vseh, ki si jih je resnično želela. Pesniti je začela pri šestnajstih, pozneje pa je v poeziji iskala možnost, da izpove svojo ljubezen in čustva, ki jih ni mogla izživeti na odru. Oblikovala se je ob Župančiču, Cankarju in Gradniku ter ob kitajski liriki in Lorci. Njena poezija uporablja tradicionalne vzorce, prepriča pa s svojo iskrenostjo in izpovedno močjo. Vseskozi opisuje tri temeljne teme: ljubezen do dragega moškega, senco smrti in materinstvo. Ob koncu devetdesetih je postala Slovenka leta po izboru bralk in bralcev revije Jana, Ljubljana pa ji je podelila tudi naziv častne meščanke.

Mi vsi jo vedno znova srečujemo v njenih tekstih in likih, a na popolnoma drugačen način od tega, ki ga opisuje v pesmi Če kje me srečaš, iz zbirke Okus po grenkem (1987): »Če kje me srečaš, / se obrni stran! / Da ne zapaziš mojih bledih lic, / da ne uzreš usehlih solz sledi, / ki vse zaman so tekle, / da te ne bodo v duše dno zapekle / in ne zgroziš se nad ugaslimi očmi. / Če kje me srečaš, se obrni stran! // Če kdaj začuješ moj korak, / se umakni s póti! / Da me pogled tvoj ne zaloti, / ko iščem tvojih nog / sledove na samotnih stezah / in se mi toži po dobroti / tvojih močnih, toplih rok. / Če kdaj začuješ moj korak, / se umakni s póti! // Če spet zaslišiš glas moj, / zanj oglúši! / Da ti ne bo preveč težko pri duši, / da se ne spomniš tistega večera, / ko me poslušal / poln si vročega nemira / in sem poltiho pripovedovala / povest o sebi, / v miru te zazibála … // Če kje zaslišiš glas moj, / zanj ogluši, / če ne ti bo preveč bridkó pri duši!« GT

* 5. 10. 1912, Sneberje pri Ljubljani

3. 3. 2000, Ljubljana