Josip Murn - Aleksandrov

Ljubljana, Cukrarna na Poljanskem nasipu

_slo

Pot iz središča mesta proti Poljanam nas pelje po čarobnih bregovih Ljubljanice s številnimi mostovi, preko katerih lahko popotnik vedno znova menja svojo perspektivo na stavbe ob reki. Če sledi desnemu bregu, se najprej sprehodi pod arkadami Plečnikove tržnice do Zmajskega mosta, potem pa že stopi na Poljanski nasip. Po kakih 500 metrih hoje pride do Cukrarne, ene največjih sramot slovenske literarne in v zadnjih letih tudi arhitekturne preteklosti.

Ljubljanska Cukrarna

Nekdanja rafinerija sladkorja je bila zgrajena leta 1828 in je bila takrat največja sladkorna rafinerija v Avstriji. Predelala je skoraj šestino vsega sladkorja v državi. Leta 1835 je v tovarni začel delati prvi parni stroj na ozemlju današnje Slovenije. Proizvodnja je iz leta v leto naraščala, prav tako tudi število zaposlenih. Nesrečna usoda pa je hotela, da je tovarna leta 1858 pogorela do tal. Po tem dogodku si ni nikoli več opomogla in že v kratkem je dobila nove lastnike, ki so opustili staro dejavnost. Nekaj let je bila v njej kasarna, kjer so se pred odhodom v Trst in Mehiko zbirali meksikajnarji, prostovoljci, ki so služili Maximilijanu III. v njegovi avanturi, ki se je v vseh pogledih končala tragično. Nato je bila v zgradbi tobačna tovarna, nazadnje pa je služila kot stanovanjski objekt. Njena podoba zadnjih nekaj let je bila zelo klavrna, kot je bilo klavrno življenje njenih stanovalcev, brezdomcev, ki so se v hladnih nočeh zatekali med njene gole stene. Obeta se ji prenova, ki je delno posledica gradnje novega bližnjega mostu, povezave med Roško in Njegoševo cesto. V njej naj bi končno uredili tudi spominsko sobo slovenske moderne, saj so prav s Cukrarno povezani njeni trije glavni predstavniki: Josip Murn – Aleksandrov, Dragotin Kette in Ivan Cankar.

Josip Murn Aleksandrov je bil nezakonski otrok Marije Murn in Ignaca Cankarja, ki pa zanj ni hotel skrbeti. Mati ga je pri štirih letih dala v rejo in odšla v Trst. Murn je tako praktično vse življenje živel pri Polonci Kalan, dijaški mamici, najprej na Poljanski cesti 47, po velikem ljubljanskem potresu 1895 pa sta se bila prisiljena preseliti v Cukrarno, saj je bila hiša v potresu preveč poškodovana. Polonca Kalan se je preselila v tesno sobico v drugem nadstropju, ki jo je Ivan Prijatelj takole opisal: »Sobica je to kakor zaboj. Do nje se pride skozi temo in prav pred vrati so stopnice navzgor, da čeznje padeš. Sobica ima eno okno, a tako visoko, da samo glava doseza prve šipe. Zato se z ostalim telesom še bolj počutiš v zaboju. Ne vem, kakšna je ta soba sedaj, ali jaz si je ne morem drugače predstavljati kakor z dolgo komisno mizo, stoječo sredi zglodanega poda in preobloženo s knjigami, s katerimi se čisto mirno družijo različne pipe, škatlice za tobak, ovratniki in ovratnice in vrhu tega še kakšna majhna skodelica z ostanki sinočnje večerje.«

Murnova življenjska zgodba izpričuje vztrajnost in prizadevnost mladega pesnika, ki pa je na koncu izgubil boj z boleznijo. Kljub skromnim razmeram se je namreč pretolkel skozi gimnazijo in odšel študirat na Dunaj. Najprej na eksportno akademijo, pozneje pa je presedlal na pravo, ki ga je študiral tudi v Pragi. Zaradi slabega zdravja, napredujoče jetike, se je moral vrniti v Ljubljano in tu delati kot pisar.

Pesnikov kip v parku Knafljevega prehoda

Pesniti je začel že v gimnaziji in se sprva zapisal romantičnemu občutju po vzoru Lermontova. Pozneje mu je literarna obzorja simbolizma in dekadence, kakršno so ustvarjali zahodnoevropski pesniki, odprl Ivan Cankar. Ob teh vplivih se je Murnovo delo vedno bolj oddaljevalo od romantike in preko impresionizma prešlo v ekspresionistični simbolizem. V Epitafu Murn poje o usodi svojega obstoja: »Življenje celo sprt, nestalen, / miru, resnice, sreče je iskal –; / njegov bil smoter temen, daljen, / umel ga ni, zato je pal.«

Čeprav je objavljal v številnih revijah, je njegovo prvo knjigo poezije (Pesmi in romance) izdal šele dve leti po njegovi smrti Lavoslav Schwentner. Kljub kratkemu življenju in relativno skromnem opusu je imela Murnova poezija velik pomen za poznejši književni razvoj. Pomenil je namreč vzor in predhodnika modernistične poezije, kakršno so pisali Srečko Kosovel, Anton Podbevšek idr. Po njem je literarni teoretik Dušan Pirjevec skupni imenovalec tistega dela slovenske lirike v 20. stoletju, ki je bil usmerjen v intimizem in eksistencializem, označil kot murnovsko strukturo. GT

* 4. 3. 1879, Ljubljana

18. 6. 1901, Ljubljana