Andrej Hieng

Ljubljana, Dukićeva vila na Cesti 27. aprila

_slo

Če iz središča mesta, od Prešernovega spomenika, krenemo navzgor po Čopovi in preko ceste na Cankarjevo ter pred Moderno galerijo zavijemo na levo po Prešernovi, slej ko prej prispemo do Erjavčeve ceste. Tu prečkamo vozišče in krenemo na desno, mimo Akademije za likovno umetnost, pod dvema mostovoma, se pred zadnjim povzpnemo po stopnicah na levi in pokukamo ven pri t. i. Dukićevi vili. V njej je pred vojno živel ljubljanski ekscentrik, po katerem vila še danes nosi ime, po vojni pa se je sem preselil nekoliko manj ekscentrični Josip Vidmar. A doslej skoraj neznano dejstvo je, da je bila leta 1911 zgrajena stavba, preden jo je 1931 kupil in povsem prenovil Adolf Leo Dukić, v lasti premožne meščanske družine Hieng. V njej – takrat še ni bilo porodnišnic, zato seveda mislimo dobesedno – se je kot eden od šestih otrok rodil pisatelj Andrej Hieng.

Dukićeva vila na Cesti 27. aprila, v kateri se je rodil Andrej Hieng

Hiengovi so očitno odstopali od tipične družine, v kakršnih so odraščali slovenski pisatelji. Oče je bil prokurist, namestnik direktorja Kreditnega zavoda, takrat najuglednejše ljubljanske banke, mati je podedovala trgovino s konfekcijo Gričar & Mejač. Zaradi dolgov slednjega podjetja so hišo nazadnje sicer izgubili in se za nekaj časa preselili v Koseze, ki so bile takrat barakarsko predmestje Ljubljane. Potem so se še večkrat selili že pred vojno, pa tudi po njej. Po prvem letu gimnazije je Andreju pri 49 letih umrl oče, kot mnogim avtorjem medvojnih generacij, Andrej pa je na dan pogreba doživel astmatični napad. Posledično se je za leto dni preselil k stricu v Lesce, kjer so ga negovali, kakor bi imel jetiko. Precej neortodoksno zdravljenje je bilo, z besedami pisatelja, videti nekako takole: »Jedel sem in jedel, jedel in ležal.« Tega se je uspel hitro navaditi. Po vrnitvi v Ljubljano je izrabljal dejstvo, da je prejel stalno zdravniško spričevalo, prebil več dni v postelji kot v šoli in veselo požiral – toda zdaj v glavnem knjige. V bogati družinski knjižnici se je med prvimi seznanil z modernim romanom Marcela Prousta in Jamesa Joycea. Tudi v pisanje, to »plemenito brezdelje«, ga je hitro potegnilo. Prve literarne poskuse je objavil že pred vojno, pri štirinajstih letih, le leto pozneje pa je že zmagal na natečaju revije Slovenska mladina.

Zmeraj mu je primanjkovalo črednega nagona in med vojno ga je zavzeto ideološko opredeljevanje ujelo povsem nepripravljenega. Eno leto je bil v domobranstvu, a je ostal kar v Ljubljani, spal doma in hodil v pisarno na grad. Vmes je doma skrival in prenočeval ljudi vseh mogočih barv in prepričanj; take, »ki bi drug drugemu prav radi zavili vrat«. Po vojni je na akademiji za igralsko umetnost, predhodnici današnje AGRFT, končal študij režije. Kot režiser je največ delal v SLG Celje (1952–1960), pa tudi v Prešernovem gledališču v Kranju, v Mariboru in Trstu ter v raznih gledališčih v Ljubljani. Med letoma 1983 in 1988 je prevzel mesto umetniškega vodje celjskega gledališča, potem pa je do upokojitve 1990 isto funkcijo opravljal še v ljubljanski Drami. Zraven gledališča je delal tudi za veliko platno, režiral je film Kala (1955), nekakšno slovensko verzijo Lassie se vrača, ki pa se dogaja med drugo svetovno vojno, ter bil asistent režije pri Amandusu (1966) in slovenski filmski klasiki Ne joči, Peter (1964). Pri zadnjih dveh in pri mnogih drugih filmih (npr. Tistega lepega dne, 1962) je sodeloval tudi kot scenarist. Poleg tega je pisal tudi radijske in televizijske igre. Za svoje delo je prejel lepo število nagrad. Za odrska dela Gavellovo nagrado v Zagrebu in nagrado Sterijinega pozorja v Novem Sadu; za širše literarno delo pa Župančičevo (1971) in Prešernovo nagrado (1988). Leta 1994 je po zaslugi romana Čudežni feliks prižgal kres ob Jurčičevi rojstni hiši na Muljavi, potem ko je prejel nagrado kresnik za najboljši slovenski roman tistega leta.

Trije veliki slovenski pisatelji, ki so prijateljevali: Andrej Hieng, Lojze Kovačič in Gregor Strniša

Andrej Hieng velja v slovenski literarni vedi za izrazito »meščanskega« pisatelja. Tak je ostal tudi v spominu svojih prijateljev, sopivcev in sodobnikov. Gledališčnik Dušan Jovanović ga je opisal takole: »Meščan že, vendar ne navadne sorte: bohem, elitist, razumnik, bonvivan, gentleman in aristokrat. Omikan, uglajen, razgledan, eleganten, zapeljiv, duhovit.« Bil je »prepoznavalec in filter časa«, »individualist, razsvetljenec in Evropejec«. Njegova vsesplošna razgledanost je bila prepoznana tudi institucionalno; leta 1995 je postal izredni član SAZU. V neki zadevi pa tudi Andrej Hieng ni izdal slovenske pisateljske folklore, tako se Jovanović še danes sprašuje: »Le kdaj je prebral vse te knjige ob tolikšnem posedanju po gostilnah?« Pogosto ga je bilo namreč moč najti v znanih ljubljanskih lokalih, kjer je popival med drugimi tudi z znanima »razgrajačema« Vitomilom Zupanom in Dušanom Pirjevcem.

Naslovnica romana Obnebje metuljev oblikovalke Nadje Furlan

Na slovensko literarno prizorišče je prvič opazno stopil z Novelami (1954), ki jih je izdal skupaj z Lojzetom Kovačičem in Frančkom Bohancem; literarna kritika jih je hitro postavila ob bok drugemu odmevnemu kolektivnemu projektu, to je Pesmim štirih. Tako kot slednje v poeziji, naj bi zbirka novel prinašala prelom v slovenski prozi in premik v intimizem. Samostojno je pozneje objavil še dve zbirki novel; Usodni rob (1957) in Planota (1961), po tem pa je pisal samo še romane, in sicer vsega skupaj pet: Gozd in pečina (1966), Orfeum (1972), Čarodej (1976), Obnebje metuljev (1980) in Čudežni feliks (1993), ki ga dobro poznajo tudi tisti, ki so maturirali leta 2009. Hiengovo dramatiko sestavljata t. i. španski sklop; o španskem osvajanju Amerike, kamor spadata npr. Cortesova vrnitev (1969) in Osvajalec (1971), ter sklop, v katerem raziskuje usode velikih umetnikov, predvsem slikarjev, kamor spada recimo Gluhi mož na meji (1969) o Franciscu Goyi ali Nori malar (1980) o Jožefu Petkovšku. Za njegovo pisanje je značilen psihološki, celo psihoanalitični realizem, z elementi nadrealnega, ki je v resnici le del človekovega notranjega duševnega življenja, medtem ko je temam iz preteklosti priključeval elemente mitskega in magičnega. Z besedami Helge Glušič: »Hiengova proza je pozorna na teme smrti, erotike, na etična vprašanja v ozadju socialnih modelov, na človeške karakterje v prelomnih stanjih.« V svojo stilsko izbrušeno prozo je vpletal postopke nove romantike in modernizma (notranji monolog, tok zavesti, asociativnost …).

Njegovi svetovljanskost in umetniška žilica sta bili očitno dedni. Hči Barbara Hieng Samobor je znana gledališčnica, Katarina Marinčič pa uveljavljena slovenska pisateljica. AH

* 17. 2. 1925, Ljubljana

17. 1. 2000, Ljubljana